Ajuns la cea de-a șaptea ediție, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF revine anul acesta, între 28 martie și 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco, prezentând în premieră românească cele mai inovatoare experimente cinematografice ale ultimului an, cu un focus special asupra lucrărilor semnate de artiști vizuali proeminenți, ce expun de obicei în muzee și galerii de artă și doar rareori în săli de cinema.

Creată sub semnul salutului antic al civilizației Maya IN LAK’ECH ALA K’IN care se traduce prin TU EȘTI UN ALT EU / YOU ARE ANOTHER ME ediția de anul acesta invită publicul la un exercițiu de empatie, punând în discuție abilitatea fiecăruia dintre noi de a ne transpune în pielea semenilor noștri. Considerăm demersul acesta o necesitate acută în special în momentul de față, în lumina conflictelor sociale și a crizei umanitare recente. O bună parte din filmele prezentate anul acesta de BIEFF ne confruntă cu istoriile personale care se ascund în spatele știrilor adesea senzaționaliste și superficiale ce ne asaltează în ultimul timp, știri ce creează o atmosferă generală de anxietate și respingere. Supunând dezbaterii noțiunea de graniță exterioară versus interioară, geografică versus socio-politică și culturală, conceptuală versus stilistică selecția de anul acesta incită publicul la o negare a barierelor, atât a celor dintre oameni, cât și a celor de limbaj cinematografic, invitând spectatorul să internalizeze tragedia aproapelui său și să privească lumea prin ochii acestuia.

Competiția Internațională revine așadar cu cinci programe concentrate în jurul a cinci teme de mare relevanță pentru societatea contemporană, provocând publicul la dezbatere și implicare, cu un focus particular pe ideea de alteritate, pe necesitatea acută a empatiei, toleranței și incluziunii:

YOU ARE ANOTHER ME: On Exile and Shifting Borderscapes

THE POLITICS OF THE BODY: The Performative Self

SEARCHING FOR TRANSCENDENCE: Spirituality in the Digital Age

THE ALCHEMY OF THE FRAME: Deconstructing the Image

CUTTING THE CORD: Family Love and Its Discontents

 

 Parteneriatele BIEFF, unice în România, cu câteva dintre cele mai importante festivaluri europene de film revin anul acesta, cu aceeași invitație adresată publicului de a-și activa așa numiții neuroni-oglindă, acea parte a creierului uman responsabilă pentru abilitatea noastră nu doar de a întelege la nivel rațional, ci și de a simți visceral emoțiile celorlalți.

Renumitul Festival Internațional de Film de la Berlin în colaborare cu Arsenal Berlin (Institutul Național de Film și Artă Video din Germania) prezintă publicului cinefil român câteva dintre cele mai provocatoare lucrări din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded, în cadrul programului tematic NOSTALGIA FOR THE FUTURE: Manufactured Histories. Unul dintre highlight-urile acestui program este cel mai recent film al maestrului cinema-ului experimental Guy Maddin, controversatul Bring Me The Head of Tim Horton, ce a provocat dezbateri aprinse în prestigioasele festivaluri în care a fost deja proiectat: Berlin, Toronto și New York.

De asemenea, BIEFF 2017 continuă parteneriatul cu Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam, care prezintă publicului român o mostră impresionantă de activism politic în arta vizuală, în cadrul programului tematic PAINTING WITH HISTORY. Pentru al treilea an consecutiv, popularul program ce îmbină cinema-ul și coregrafia va fi prezentat în parteneriat cu festivalul Cinedans – Dance on Screen Amsterdam, sub tema EMOTIONAL BODIES: Anxiety, Desire and Solitude in the Post-Internet Urbanscape.

Așa cum ne-a obișnuit în ultimii ani, parteneriatul de lungă durată al BIEFF cu secțiunea Quinzaine des Réalisateurs (cunoscută internațional ca Directors’ Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes, aduce și de această dată în premieră românească un nou lungmetraj al unui maestru al cinema-ului de avangardă îndrăgit deja de publicul BIEFF.

Nu lipsesc nici anul acesta scurtmetrajele câștigătoare ale marilor premii din cele mai prestigioase festivaluri internaționale de film (Cannes, Veneția, Locarno, Clermont-Ferrand). În programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals va fi proiectat, printre altele, Timecode, de Juanjo Giménez câștigătorul Palme d’Or-ului pentru scurtmetraj din 2016, nominalizat pentru un premiu Oscar pentru Cel mai bun scurtmetraj.

Competiția You Are Another Me prezintă și ea filme multipremiate: printre acestea se numără câștigătorul premiului pentru scurtmetraj al Academiei Europene de Film (European Film Awards 2016), 9 Days – From My Window in Aleppo, de Floor van der Meulen, Thomas Vroege și Issa Touma, și scurtmetrajul Over, de Jörn Threlfall, nominalizat la premiile BAFTA (Oscarurile britanice).

Până la sfârșitul lunii martie, când începe festivalul, vor fi dezvăluite și alte surprize pregătite pentru cea de-a șaptea ediție. BIEFF 2017 invită publicul la empatie și la sfidarea granițelor, atât interumane, cât și cinematografice, în perioada 28 martie – 2 aprilie, la Cinema Muzeul Țăranului și Cinema Elvire Popesco.

Festivalul Internaţional de Film Experimental București BIEFF este organizat de Asociația Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM și Asociația Film Monitor.

BIEFF este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național și Centrul Național al Cinematografiei și susținut de Ambasada Franței, Institutul Francez, Goethe-Institut, Forumul Cultural Austriac, Ambasada Suediei, Delegația Valonia-Bruxelles, Institutul Italian de Cultură, Fundația Culturală Greacă, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică, Universitatea Națională de Arte, Muzeul Național al Țăranului Român, MUBI.

Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Cinemagia, Zile și Nopți, Cinemap, HotNews, Agerpres, Observator Cultural, Revista ARTA, Liternet, Ziarul Metropolis, Ziare.com, IQads, ART7, SUB25, Think Outside the Box, All About Romanian Cinema, Acoperișul de sticlă, The re:art, A List Magazine, Glamour România, Film New Europe.