Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy

Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyGabriela Adameşteanu a fost invitată în acest an la a opta ediţie a prestigiosului festival internaţional de literatură PEN World Voices (30 aprilie – 6 mai), cu sprijinul ICR New York. Autoarea şi-a prezentat, la New York şi Washington DC, volumul Wasted Morning (Dimineaţă pierdută), publicat de Northwestern University Press, în traducerea lui Patrick Camiller. Laureata premiului Nobel, scriitoarea Herta Müller, a luat de asemenea parte la această ediţie a festivalului prezidat de Salman Rushdie, la invitaţia editurii Metropolitan Books şi Goethe Institut. ICRNY a organizat, împreună cu Goethe Institut şi Consulatul German, o recepţie în onoarea scriitoarei născute în România. Literatura română continuă să fie prezentă în Statele Unite în luna mai prin participarea poetului Bogdan O. Popescu la prestigioasa rezidenţă de la Ledig House, în statul New York. Rezidenţa, susţinută de ICRNY, începe în data de 11 mai şi durează până în 2 iunie.

Prezenţa Gabrielei Adameşteanu la cel mai important festival de literatură din New York nu a trecut neobservată în presa americană. Evenimentul Life in the Panopticon: Thoughts on Freedom in an Era of Pervasive Surveillance (Viaţa în Panopticon: Gânduri despre libertate în era supravegherii omniprezente), care a avut ca subiect supravegherea guvernamentală în epoca informatică, a fost analizat de Larry Rother în articolul Rushdie brings PEN Festival to Close (Rushdie încheie festivalul PEN) publicat în pagina online a prestigiosului The New York Times, în data de 7 mai. Articolul remarcă faptul că “unele dintre cele mai captivante mărturii personale din timpul festivalului au venit din partea a trei autori care şi-au petrecut mare parte din carierele lor artistice luptându-se cu extrem de bine sedimentate forme de cenzură impuse de statul autoritar: Gabriela Adameşteanu în România; Mahmoud Dowlatabadi în Iran; şi Ludmila Ulitskaya, atât în Uniunea Sovietică cât şi în Rusia zilelor noastre.”

Imaginea_2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyUn alt eveniment extrem de aşteptat în cadrul PEN World Voices a fost A Literari Safari (Un safari literar). Gabriela Adameşteanu s-a numărat printre capetele de afiş ale ediţiei de anul acesta, împreună cu romanul ei Dimineaţă pierdută. A Literari Safari îşi datorează popularitatea şi faptului că are loc în clădirea Westbeth din West Village, unde locuiesc şi au ateliere cunoscuţi artişti ai avangardei newyorkeze. Publicul are ocazia de a explora clădirea, cu o hartă în mână, descoperind în ateliere şi apartamente autori străini şi textele lor traduse în limba engleză. Articolul scris de Larissa Kyzer şi publicat în cunoscuta revistă The L Magazine în data de 8 mai, dedică un amplu spaţiu lecturii scriitoarei din România, care “a explicat că după revoluţia din ţara ei, interesul principal al iubitorilor de literatură s-a îndreptat către non-ficţiune, în special volume de memorii şi eseuri cenzurate în timpul comunismului. Cu toate acestea, în ultimii zece ani, un nou val de autori tineri români revitalizează interesul publicului faţă de roman şi poezie”. Larissa Kyzer notează că “deşi Adameşteanu a fost foarte tăcută şi discretă, ascultând mai întâi o lectură din romanul ei în limba engleză şi apoi citind ea însăşi un mic pasaj în română, textul ales a fost foarte puternic – o scenă emoţionantă în care un bărbat crede că partenera sa a avut recent o “aventură” cu un alt bărbat, rezultând într-un avort clandestin.”

Primul eveniment la care a luat parte Gabriela Adameşteanu în cadrul festivalului PEN a fost masa rotundă Resonances: Contemporary Writers on The Classics (Rezonanţe: Scriitori contemporani despre clasici), care a avut loc în data de 3 mai la Baruch Performing Arts Center. Scriitoarea a ales să vorbească despre Henry James, ca autor care a inspirat-o, făcând o comparaţie între stilul şi tematicile acestuia, cu deosebire în romanul Portretul unei doamne, cu cele din Dimineaţă pierdută. Evenimentul poate fi urmărit integral pe canalul oficial de Youtube al PEN: http://youtu.be/3Bd1NQtODR4.

Imediat după încheierea festivalului din New York, Gabriela Adameşteanu s-a deplasat la Washington DC pentru o conversaţie cu profesorul Dennis Deletant, la Georgetown University, organizată de către ICRNY în colaborare cu Centrul de Studii Euroasiatice, Ruse şi Est Europene de la Georgetown University şi Ambasada României la Washington. În faţa unei săli pline, Gabriela Adameşteanu a citit din romanul Dimineaţă pierdută şi a discutat pe larg despre capodopera sa.

Imaginea_3_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyParticiparea Hertei Müller la festival a fost celebrată de ICR New York prin co-organizarea unei recepţii, în parteneriat cu Institutul Goethe şi Consulatul Germaniei. La evenimentul de la Institutul Goethe au venit să o întâmpine personalităţi culturale şi diplomatice, invitaţi ai festivalului, preşedintele PEN World Voices Salman Rushdie, alături de nume ale comunităţii artistice de origine română din metropola americană. Recepţia a urmat evenimentului de la Deutsches Haus din cadrul New York University, unde Herta Müller a citit discursul adresat academiei suedeze în anul 2001, în care abordează teme ca “tăcerea” ca modalitate de rezistenţă în comunism, sau conceptul de “acasă”. În conversaţia purtată a doua zi cu Claire Messud la 92nd Street Y Unterberg Poetry Center scriitoarea a mărturisit că relaţia ei cu ţara natală este una complicată şi paradoxală: România este un loc în care, deşi nu mai este „acasă”, simte nevoia să se întoarcă în fiecare an.

Herta Müller a vorbit pe larg despre noul ei roman publicat recent în SUA, The Hunger Angel (Atemschaukel, tradus  în limba română cu titlul Leagănul respiraţiei), şi despre colaborarea în pregătirea romanului cu Oskar Pastior, care s-a stins înainte ca cei doi autori născuţi în România să poată scrie împreună povestea inspirată de deportarea lui Pastior în Gulag. Romanul a beneficiat de o amplă cronică, scrisă de Neal Ascherson, în ediţia curentă a publicaţiei The New York Review of Books. Cronicarul notează că “Herta Müller, laureată a premiului Nobel, este o scriitoare care degajă o mare putere emoţională printr-o proză extrem de sofisticată, plină de imagini, deseori expresionistă. O combinaţie între încrederea în abilităţile propriei tehnici şi nevoia presantă de a rupe tăcerea despre soarta generaţiei părinţilor ei este ceea ce a ajutat-o, probabil, să ducă la bun sfârşit un proiect atât de dificil.”

Între 11 mai şi 2 iunie, ICR New York continuă să promoveze literatura română în Statele Unite prin continuarea colaborării cu prestigiosul centru de rezidenţă literară pentru artişti internaţionali de la Ledig House din statul New York, sprijinind participarea poetului Bogdan O. Popescu în ediţia din acest an a programului. Creată în anul 1992, rezidenţa de la Ledig House a găzduit sute de scriitori şi traducători din peste 50 de ţări. În fiecare an, Ledig House oferă unui număr de 20 de scriitori ocazia de a trăi şi a crea în această locaţie. Alături de numeroase evenimente informale, instituţia va găzdui în data de 12 mai o lectură publică a scriitoriilor rezidenţi, cu participarea lui Bogdan O. Popescu.

Poet cu un parcurs atipic, în acelaşi timp medic neurolog cu două doctorate, Bogdan O. Popescu a debutat în presa literară în 1987, în Suplimentul Literar Artistic al Scânteii Tineretului (SLAST). Volumul său de poezii La revedere, prinţesă! (Editura Vinea, 1995) a fost distins cu Marele Premiu „Ion Vinea” pentru debut literar. După ce i-au fost publicate mai multe volume de poezie la edituri cunoscute, Viaţă de aruncat (Editura Polirom, 2011) reprezintă debutul autorului în proză. Este membru al Uniunii Scriitorilor din România din anul 2002.

Imaginea_4_copy_copy_copy_copy_copy_copyICRNY continuă să promoveze şi noua dramaturgie în cadrul seriei de lecturi performative Eastern European Playwrights: Women Write The New, prezentată în colaborare cu Immigrants’ Theatre Project. Evenimentul va oferi publicului american, în premieră, piese de Vera Ion şi Mihaela Michailov. Lecturile vor fi urmate de o discuţie cu cele două autoare moderată de Claudia La Rocco (The New York Times; The Performance Club).

În aceeaşi săptămână va fi lansată, în galeria institutului de pe Third Avenue, cea de-a doua montare din cadrul proiectului de teatru neconvenţional The Window, conceput de Ana Mărgineanu pentru ICRNY, care va avea reprezentaţii zilnice până în data de 29 mai. Textul scris de Saviana Stănescu porneşte de la decorul creat de scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis.

Mai multe detalii şi noutăţi despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe Facebook (http://www.facebook.com/#!/RCINY) şi pe siteul nostru www.icrny.org.

Imagini în ataşament:

Gabriela Adameşteanu la PEN World Voices, Credit foto: PEN American Center/Susan HorganKen MacLeod, Gabriela Adameşteanu şi Corina Şuteu, directorul ICRNY, în cadrul evenimentului Life in the Panopticon. Credit foto: PEN American Center/Susan HorganGabriela Adameşteanu în A Literary Safari. Credit foto: ICR New YorkHerta Müller şi Salman Rushdie la recepţia co-organizată de ICRNY la Goethe Institut. Credit foto: JC McIlwaine