S-a încheiat a şasea ediţie a Festivalului de Film Românesc la New York. După cinci ani de success în care filmele au rulat la Tribeca Cinemas, Festivalul s-a mutat anul acesta la prestigiosul Film Society de la Lincoln Center, o mişcare care simbloizează evolutia spectaculoasă a cinematografiei româneşti la New York unde competiţia în domeniul filmului este intensă. Festivalul de Film Românesc de la New York a debutat în 2006, fiind organizat de Institutul Cultural Român din New York, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF) şi Tribeca Cinemas.
Pe parcursul a 7 zile (30 noiembrie – 6 decembrie) au fost prezentate 19 lung metraje, printre care Principii de viaţă (regizor Constantin Popescu), Loverboy (regizor Cătălin Mitulescu), Periferic (regizor Bogdan George Apetri), Visul lui Adalbert (regizor Gabriel Achim) şi Mănuşi roşii (regizor Radu Gabrea).
Şase scurtmetraje au rulat aproape nonstop timp de două zile şi au încântat publicul cu o gamă variată de subiecte: de la o competiţie de făcut nituri la ora de atelier pe vremea comunismului (Strung Love, regia Victor Dragomir, nominalizat la două Premii Gopo în 2011), la trecerea Dunării înot (Apele Tac, regia Anca Miruna Lăzărescu, cel mai premiat scurtmetraj autohton al anului; ), sau mişcătoarea poveste a unui băieţel de cinci ani care vrea să îşi salveze mama de boala de care suferea ( Superman, Spiderman, Batman, regia Tudor Giurgiu, recent nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film din 2012). Tot la secţiunea scurt metraj au rulat Stopover (regia Ioana Uricaru), film produs şi scris de Cristian Mungiu, cu Monica Bîrlădeanu şi Damian Drăghici în rolurile principale, Bora Bora (regia Bogdan Mirică), câştigător al Premiului pentru Cel mai Bun Scurtmetraj din cadrul secţiunii Zilele Filmului Românesc la TIFF 2011, şi Draft 7 (regia Luiza Pârvu), selecţionat la TIF şi la Festivalul de Film de la Karlovy Vary.
Ediţia a şasea a prezentat două retrospective: Liviu Ciulei cu trei filme (Pădurea Spânzuraţilor, cel mai cunoscut film din filmografia regizorului, Valurile Dunării şi Erupţia, filmul de debut a lui Ciulei, puţin cunoscut şi în Europa, prezentat în premieră în Statele Unite) şi Radu Muntean (Marţi, dupa Crăciun, Hârtia va fi albastră, Boogie, Vorbitor, Furia), unul dintre regizorii tineri din ţară care a dat startul noului val al cinematografiei româneşti.
Festivalul s-a deschis cu filmul Morgen, al regizorului Marian Crişan, adus în premieră la New York. Filmul este propunearea României la nominalizările pentru competiţia celui mai bun film străin din cadrul Oscarurilor din 2012. O poveste candidă, umană şi dramatică a unei prietenii inedite dintre un localnic din Salonta şi un turc aflat ilegal în România, filmul pune problema foarte actuală a imigrării si a rolului frontierelor în ziua de astăzi.
Cei care au venit la festival au avut bucuria de a-i întâlni în persoană pe regizorii Marian Crişan, Radu Muntean, Bogdan George Apetri, Mona Nicoară, actorii Irina Petrescu, Anamaria Marinca, Vlad Ivanov, Gabriel Spahiu, Andi Vasluianu şi pe preşedintele Festivalului Internaţional de Film Transilvania, Tudor Giurgiu.
Festivalul s-a încheiat cu proiecţia filmului Hârtia va fi albastră în regia lui Radu Muntean, prezentat de actorul Andi Vasluianu.
Festivalul Filmului Romanesc la New York a fost prezidat de Corina Şuteu, directorul ICR New York, care a lucrat zi si noapte pentru buna desfaşurare a evenimentelor alături de comitetul de selecţie – Mihai Chirilov, Director Artistic al Festivalului, Scott Foundas, Associate Program Director la Film Society of Lincoln Center, şi Oana Radu, Director Adjunct ICR New York.
Foto: Boardul Festivalului de Film Românesc de la New York: (de la stânga la dreapta) Oana Radu, Director Adjunct ICR New York, Corina Şuteu, Director ICR New York şi Preşedintele boardului; Scott Foundas, Director Asociat de Programe, Film Society of Lincoln Centerl; Mihai Chiriliov, Director Artistic al festivalului (Credit foto: David Godlis)