Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy

Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copyÎntre 11 şi 22 aprilie, Centrul Ceh şi Institutul Cultural Român din New York prezintă, sub egida EUNIC, în parteneriat cu institute culturale şi consulate din alte 21 de ţări, festivalul de film european Disappearing Act IV. Evenimentul se desfăşoară anul acesta în trei locaţii: cinematograful IFC Center şi în sălile de cinema ale Centrului Ceh şi Alianţei Franceze la New York. Festivalul aduce în metropola americană 25 de filme contemporane din Austria, Belgia, Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Elveţia, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, România, Serbia, Slovacia, Spania, Suedia şi Ungaria. Din România sunt prezentate filmele Poliţist, Adjectiv (r. Corneliu Porumboiu) şi Medalia de onoare (r. Călin Peter Netzer). Disappearing Act s-a lansat în anul 2009 ca un eveniment anual iniţiat de Centrul Ceh şi co-prezentat de institutele culturale şi consulatele europene din New York sub egida EUNIC. Încă de la primele ediţii a devenit un eveniment extrem de popular prin selecţia inedită şi atent realizată a filmelor prezentate, care celebrează vitalitatea cinematografiei europene actuale, majoritatea proiecţiilor fiind gratuite. Anul acesta, a patra ediţie a Disappearing Act continuă să prezinte pelicule europene care s-au remarcat în circuitul festivalurilor internaţionale, dar rămân necunoscute publicului american. Programul include şi filme lansate în America, în circuitul arthouse, care au din nou ocazia, în cele douăsprezece zile de proiecţii, să reintre în atenţia iubitorilor de film din New York. „Organizat de 25 de agenţii culturale şi consulare, conduse de Centrul Ceh şi Institutul Cultural Român din New York, Disappearing Act prezintă 10 premiere americane sau newyorkeze. Dar aşa cum sugerează cu umor numele festivalului, selecţia se concentrează şi pe filme care, deşi bucurându-se de sufragiile criticii din ţările lor, au avut poate doar câteva prezentări în festivaluri sau scurte prezenţe în cinematografele din Statele Unite”, remarcă amplul articol din data de 9 aprilie, Owing a debt to Europe’s Woes (Datoria faţă de chinurile Europei) din cotidianul The New York Times.

Tot în The New York Times, în rubrica The Week Ahead, din data de 8 aprilie, Neil Genzlinger recomandă călduros festivalul: “Cine nu adoră să vadă cuvântul «gratuit» lângă «festival de film»?”. Pe lângă premiera americană a filmului german Sistemul din noaptea de deschidere, articolul menţionează filmul “încântător” al lui Corneliu Porumboiu, Poliţist, Adjectiv, citând din cronica lui A.O. Scott din 2009: “Atât de multe lucruri din acest film meticulos şi emoţionant trebuie citite printre rânduri, încât aproape nimic din el nu este ca la carte”. Festivalul Disappearing Act IV este pe locul 4 al recomandărilor publicaţiei New York Daily News pentru evenimentele culturale ale săptămânii în curs.

Alături de filmul Poliţist, Adjectiv, ICRNY prezintă şi pelicula Medalia de Onoare (r. Călin Peter Netzer), filmul de închidere al festivalului. Continuând implicarea sa ca promotor al altor cinematografii din spaţiul est-european şi al prezentării producţiilor româneşti într-un context regional, ICR New York susţine şi in acest an prezenţa a patru filme din Europa centrală şi de sud-est, care altfel nu ar fi avut o reprezentare în acest festival şi în spaţiul american în general. Astfel, cu sprijinul ICRNY, festivalul prezintă filmele Cinema Komunisto (Serbia, 2010; r. Mila Turaljic), Eastern Plays (Bulgaria-Suedia, 2009, r. Kamen Kalev), White White World (O lume albă, albă, Serbia-Germania-Suedia, 2010; r. Oleg Novkovic) şi Wasted Youth (Tinereţe irosită, Grecia, 2010; r. Argyris Papadimitropoulos şi Jan Vogel), care are premiera newyorkeză în prezenţa regizorului grec Argyris Papadimitropoulos, făcută posibilă, de asemenea, de ICRNY. Filmul Wasted Youth este analizat în acelaşi articol din The New York Times care face radiografia festivalului din punctul de vedere al crizei economice europene, subiect abordat în multe dintre filmele selecţionate. Argyris Papadimitropoulos, regizorul filmului al cărui subiect atacă frontal criza greacă, declară pentru The New York Times: “Ca cetăţean, cel mai simplu este să dai vina pe politicieni pentru ultimii 30 de ani de falsă prosperitate. […] Dar eu cred că şi noi suntem de vină, pentru că am înghiţit momeala. Ne-am spus: «Hai să mergem pe calea cea mai uşoară, chiar dacă ştim că nu e bine.» Acum plătim pentru asta.”

Imaginea_2_copy_copy_copy_copy_copy_copy

Festivalul aduce anul acesta în New York invitaţi speciali care vor intra în dialog cu publicul. Printre aceştia se numără Marc Bauder, regizorul filmului Das System – alles verstehen heisst alles verzeihen (Sistemul, Germania 2010) alături de co-scenarista Doerte Franke, Vaclav Kadrnka, regizorul şi scenaristul filmului Eighty Letters (Cehia, 2011), Uliks Fehmiu, producătorul şi actorul principal al filmului White White World, Emily Cox, actriţa principală din filmul The Fatherless (Austria, 2011) şi Argyris Papadimitropoulos.

Printre filmele prezentate în festival, în premieră newyorkeză, se numără Amador (Spania, 2010; r. Fernando Leon de Aranoa ), The Christening (Polonia, 2010, r. Marcin Wrona), Eighty Letters (Cehia, 2011; r. Vaclav Kadrnka), Brownian Movement (Olanda-Belgia-Germania, 2010; r. Nanouk Leopold), The Fatherless (Austria, 2011; r. Marie Kreutzer), pentru a aminti doar câteva.

Imaginea_3_copy_copy_copy_copy_copy_copy

În data de 10 aprilie, Disappearing Act IV prezintă un eveniment premergător festivalului, masa rotundă Cinematografia contemporană europeană în universităţile americane. Discuţia de la Centrul Ceh îi va avea ca protagonişti pe Julia Solomonoff (regizor şi producător, profesor de regie la Departamentul de Film al Columbia University), Anne Kern (Asistent unviversitar la departamentul de Studii Cinematografice, SUNY Purchase) şi Richard Suchensky (Asistent universitar la departamentul de Film şi Arte Electronice,

Bard College) şi Jaap Verheul (Doctorand la Departamentul de Studii Cinematografice, New York University)and Jaap Verheul (PhD Candidate in Cinema Studies at New York University). and Jaap Verheul (PhD Candidate in Cinema Studies at New York University). and Jaap Verheul (PhD Candidate in

Cinema Studies at New York University).. În acord cu tema mesei rotunde, ediţia de anul acesta a festivalului conţine şi o dimensiune educaţională, oferind mai multor studenţi de la facultatea de film a New York University ocazia să introducă unele proiecţii, inclusiv cele două filme româneşti din festival.
and Jaap Verheul (PhD Candidate in Cinema Studies at New York University).
Tot în luna aprilie, ICRNY susţine premiera mondială a documentarului românesc Turn Off The Lights, în regia Ivanei Mladenovic, care va avea trei proiecţii în cadrul Tribeca Film Festival, între 24 şi 27 aprilie. Mai multe detalii şi noutăţi despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe Facebook (http://www.facebook.com/#!/RCINY) şi pe siteul nostru www.icrny.org.

Imagini în ataşament:

Afişul festivalului Disappearing Act
Imagine din Poliţist, Adjectiv, r. Corneliu Porumboiu, 2009
Imagine din Medalia de onoare, r. Călin Peter Netzer, 2010

Credit foto: Imaginea 2 – Marius Panduru, Imaginea 3 – Marius Donici