Biserica şi viaţa religioasă s-au aflat întodeauna în central atenţiei.,fiind un factor determinant pentru păstrarea identităţii culturale şi naţionale. Din acest motiv construcţia,ce trebuie să reprezinte o instituţie şi un sistem de valori,trebuie să impună prin arhitectură şi décor. Dacă arhitectura se adresează unui public puţin avizat,picture murală şi mesajul ei aveau un alt grad de accesibilitate. Acum,la 800 de ani ,dovediţi istoric pentru o parte din pictura de la Sântămărie Orlea, a aduce în central atenţiei excepţionalul patrimoniu istoric al Ţării Haţegului este o necessitate pentru o Românie tot mai puţin interesată de cultură şi istorie.

Biserica Reformată-Calvină Sântămărie Orlea, odinioară ortodoxă, se numără printre cele mai vechi biserici din spațiul românesc, fiind ridicatăîntre anii 1270-1280. Alcătuită dintr-o navă tăvănită, din turn pe fațada de vest și un altar dreptunghiular boltit în cruce pe ogive, prezintă forme arhitectonice specifice tranziției de la romanic la goticul timpuriu,de tip burgund. Intrarea în biserica tip nava (interior 14,20 pe 8,50 metri), cu tavan din lemn, se face printr-un portal romanic cu vizibile influente de gotic timpuriu.

Biserica din Sântămărie Orlea a fost construită în stil romanic târziu, pentru a deservi o comunitate de colonişti catolici din apropierea Haţegului, apoi, pentru câteva sute de ani – mai precis până în 1555 -, ea a aparţinut creştinilor ortodocşi, care au şi pictat-o în stil bizantin, pentru ca documentele să precizeze, la 8 martie 1559, că preotul reformat Martin slujea aici de patru ani.

Biserica Sântămărie Orlea a aparţinut timp de sute de ani celebrei familii Cândea, care a devenit ulterior, în timpul Reformei, familia Kendeffi.Cnezii români Cândea,apărători de nădejde aŢării Haţegului ,au devenit cunoscuţi oşteni şi mai târziu, în vremea lui Iancu de Hunedoara.

În interiorul bisericii din Sântămărie Orlea se conservă un vast ansamblu mural, de o valoare excepţională, picturile datand din mai multe etape(unii cercetători consider prezenţa a 4 straturi,din patru epoci diferite). Picturile murale şi ale navei îmbină stilul bizantin cu cel italian şi reprezintă cel mai vechi ansamblu ortodox din România – anii 1300-1330. Pereţii naosului conservă, în partea de nord, est şi sud, un amplu ansamblu mural considerat printre cele mai valoroase din Romania.

Primul strat cuprinde 2 cruci de consecraţie,din faza de construcţie a bisericii,autorul fiind ,după aparenţe,din Peninsula  Apeninică.

Pe peretele sudic al naosului s-a conservat imaginea monumentala a Sfântului Ierarh Nicolae, alături de care se află inscripţia din anul 1311, păstrată doar fragmentar şi scrisă cu frumoase majuscule în stil gotic timpuriu, în limba latina.Acesta este cel de-al doilea strat şi este atribuit unui pictor  originar din sud-vestul Peninsulei Balcanice.

Al treilea strat este reprezentat de picturile din altar, datorate, se pare unui pictor local şi de cele de pe pereţii de sub tribună, datorate unui pictor peregrin de formaţie occidentală, datând probabil din perioada anilor 1400.

În interiorul bisericii sunt păstrate numeroase piese arhitectonice romane,a căror provenienţă nu poate fi decât Ulpia Traiană Sarmisegetuza.

Chiar dacă starea de conservare nu este satisfăcătoare pentru pictura bisericii Sântămărie Orlea,credem că necunoaşterea acestei  perle culturale  la care se adaugă şi alte nestemate ale zonei,reprezintă un act de nedreptate pentru cultura românească.

http://www.crestinortodox.ro/biserici-manastiri/biserica-santamarie-orlea-68000.html

http://www.google.ro/images?q=santamaria%20orlea&hl=ro&prmd=ivns&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1024&bih=624

http://ro.wikipedia.org/wiki/S%C3%A2nt%C4%83m%C4%83ria-Orlea,_Hunedoara