În perioada 1 decembrie, 2011 şi 14 ianuarie, 2012 la Trap Door Theatre in Chicago se va juca piesa de teatru “Cuvântul progres rostit de mama sună teribil de fals” de Matei Vişniec în regia lui István Szabó. Printre actorii americani, în distribuţie se numără şi actriţa Simina Contraş. L-am rugat pe regizorul acestui spectacol, Istvan Szabo, să ne răspundă câtorva întrebări. Daţi-ne vă rog câteva detalii despre dumneavoastră pentru cei care nu vă cunosc, de unde sunteţi din România, la ce teatru lucraţi…?
Sunt născut în oraşul Jibou, în judeţul Sălaj. În urma absolvirii Universităţii de Artă Teatrală din Targu Mures, în anul 1999, am debutat ca regizor al Teatrului “Tomcsa Sandor”din Odorheiu Secuiesc, îndeplinind mai apoi şi functia de director artistic al acestui teatru pentru o perioadă de şase ani. În anii următori am avut prilejul de a lucra în multe teatre din România (Teatrul Naţional “Mihai Eminescu” Timişoara, Teatrul “Maria Filotti” Brăila, Teatrul “Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe, Teatrul “Toma Caragiu”Ploieşti, Teatrul Naţional “Radu Stanca” Sibiu, Teatrul Municipal Baia Mare, Teatrul Arca Bucureşti sau Teatrul de Stat Evreiesc Bucureşti ) dar şi în Ungaria şi Germania. În ultimii ani am lucrat ca regizor al Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, iar în momentul de faţă sunt directorul artistic al Teatrului de Stat Szigligeti din Oradea.
Ştiu că anul trecut dacă ţin bine minte regizorul Radu Nica a pus şi el în scenă o piesă de Matei Vişniec aici la Chicago. Cum de aţi ajuns dumneavoastră aici?
La sugestia autorului. Am fost contactat de dânsul în vederea realizării acestui proiect împreună cu Teatrul Trap Door din Chicago. M-a onorat, şi m-a bucurat această propunere, fiind un iubitor al teatrului scris de Matei Vişniec. De altfel nu sunt la prima montare a unui text Vişniec, chiar la începutul acestui an am avut premiera cu piesa “Da, bine mamă, ăştia povestesc în actu’doi ce se-ntâmplă’n actu’ntâi?” la Teatrul Municipal Baia Mare, avându-i ca protagonişti pe doi actori extraordinari, Valeriu Doran şi Doru Presecan. Cât despre Trap Door Theatre, am avut informaţii despre că este un teatru inedit în urma prezenţei lor în mai multe Festivaluri de prestigiu din România, cum ar fi, Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu sau Festivalul Undreground de la Târgu Mures şi Arad.
Cum vi se pare atmosfera teatrală din zonă, inclusiv cea de la Trap Door? Daţi-ne vă rog, pentru cititori, şi ceva detalii despre piesă.
Sunt entuziasmat de ceea ce simt şi văd la Trap Door Theatre. Oameni dedicaţi scenei, un teatru puternic, unic din câte mi se pare, în peisajul teatrelor americane prin ambiţia sa de a prezenta, în mod programatic, dramaturgie europeană de înaltă clasă. Iar această dramaturgie nu este nicidecum foarte usor digerabilă, şi urmărind spectacole din alte teatre din Chicago observ o discrepanţă enormă, din punct de vedere stilistic, între ceea ce propune acest atelier publicului american şi ce propun celelalte. De altfel, în urma serilor de spectacol petrecute aici, pot spune că acest teatru are deja parteneri constanţi în rândul spectatorilor, adevaraţi fani, “şcoliţi” în arta Trap Door. Sper că din ce în ce mai mulţi spectatori noi să fie interesaţi de acest spectacol cu un puternic bagaj emoţional. “Cuvântul progres rostit de mama sună teribil de fals” este o elegie dramatică ce are ca subiect o istorie bulversată şi turmentată, cea a Balcanilor, o istorie arhetipală, ce nu conteneşte să ne atragă atenţia asupra pericolelor care ne pasc în “noua era unionistă”.
Am înţeles că la premiera va fi şi autorul piesei domnul Visniec!? Bănuiesc că va fi o seară specială să ai între spectatori şi pe autorul ei, nu-i aşa?
Cu siguranţă. Din câte ştiu, domnul Vişniec se va afla pentru prima oară aici, deşi această nouă premieră este al treilea spectacol produs de Trap Door Theatre pe baza textelor sale.
Ţinând cont că în zonă există o mare comunitate de români aveţi acum ocazia ca prin intermediul nostru, să le lansaţi o invitaţie de a veni la teatru.
Cei care vor veni vor regăsi în acest spectacol şi o felie de Românie profundă, parte a povestii, motiv în plus, aşadar, ca şi spectatorii români din Chicago să ne fie alături în această incursiune dramatică.
Pentru detalii şi rezervari de bilete vizitaţi http://trapdoortheatre.com/