Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy

Imaginea_1_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyICR New York prezintă în a doua parte a lunii mai două proiecte teatrale care readuc teatrul neconvenţional şi dramaturgia contemporană românească în centrul Manhattanului. În data de 23 mai are premiera cel de-al doilea spectacol din cadrul proiectului de teatru neconvenţional The Window (Vitrina), creat şi regizat de Ana Mărgineanu pentru galeria ICRNY de pe Third Avenue, care va avea reprezentaţii zilnice până în 29 mai. După succesul primului The Window , care a fost văzut de mai bine de 2000 de trecători, al doilea spectacol din cadrul proiectului porneşte de la colaborarea între scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis şi autoarea Saviana Stănescu. De asemenea, în 24 mai ICR New York prezintă în colaborare cu compania Immigrants’ Theatre Project o seară de spectacole lectură cu piese semnate de Vera Ion şi Mihaela Michailov, în cadrul programului Eastern European Playwrights: Women Write The New. Acest eveniment celebrează aniversarea a 30 de ani de existenţă a prestigioasei The League of Professional Theatre Women. Cele două autoare vor fi prezente la New York, lecturile fiind urmate de o masă rotundă condusă de criticul Claudia La Rocco (colaborator al The New York Times).

 

Institutul Cultural Roman din New York prezintă, între 23 şi 29 mai, al doilea spectacol din proiectul de teatru neconvenţional The Window (Vitrina), care are loc în spaţiul galeriei sale de pe Third Avenue din Manhattan. Proiectul, creat şi regizat de Ana Mărgineanu, oferă trecătorilor şi iubitorilor de teatru ocazia de a redescoperi galeria ICRNY prin două montări care schimbă convenţia clasică de dezvoltare a spectacolului şi de raportare a spectatorului.

Imaginea_2_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyThe Window sparge convenţia potrivit căreia spectatorul de teatru cumpără bilet şi intră în sală pentru a urmări, așezat confortabil în scaun, un spectacol pe scenă. În cazul acesta, spectatorii, care privesc din exterior, sunt singurii în măsură să decidă pentru cât timp privesc reprezentaţia. Trecătorii pot vedea ce se întâmplă înăuntru ca într-o “vitrină vie”, pentru doar câteva momente, sau se pot opri să-l vadă în totalitate, ca pe o reprezentaţie teatrală. Binecunoscutul critic Randy Gener notează, pe blogul său: “The Window reuşeşte cu succes transformarea creativă a unui spaţiu folosit în mod normal ca librărie, recepţie sau loc de întâlnire. […] Încrederea în puterea poveştii de a capta atenţia trecătorilor este ceea ce diferenţiază The Window de alte proiecte din New York.”

În luna aprilie primul spectacol din cadrul proiectului, bazat pe colaborarea dintre doi câştigători ai premiului Obie, scenograful Nic Ularu şi dramaturgul Samuel D. Hunter, s-a bucurat de succes, contabilizând peste 2000 de privitori în cele şapte zile de reprezentaţii. Pentru cel de-al doilea spectacol din cadrul proiectului scenografa Daniela Codarcea Kamiliotis (Vicepreşedinte de creaţie la compania Ralph Lauren) a creat un spaţiu teatral în galeria institutului inspirat de tema „Alice în ţara minunilor”, pe baza căruia dramaturgul Saviana Stănescu a scris textul 4 Alice. Coregrafia producţiei este asigurată de Melanie S. Armer, luminile sunt create de Stephen Arnold, iar designul video de Igor Molochevski şi Masha Pekurovsky. Din distribuţie fac parte actorii Robin Johnson, Nick Smerkanich şi Inés Garcia. Spectacolul durează 15 minute şi se repetă de 6 ori în fiecare zi, între orele 20 şi 22.

Cu acest nou proiect de teatrul site-specific ICR New York continuă direcția sa de susţinere a artelor emergente. Un material video despre primul spectacol The Window poate fi urmărit aici: http://youtu.be/WzUv4EedXWU

În aceeaşi săptămână, ICRNY continuă seria evenimentelor dedicate sprijinului noii dramaturgii româneşti prin organizarea, împreună cu compania Immigrants’ Theatre Project, a unei duble lecturi performative, în premieră americană, cu piese de Vera Ion şi Mihaela Michailov traduse în limba engleză. Evenimentul face parte din cadrul suitei de spectacole lectură Eastern European Playwrights: Women Write the New, alături de alte piese din Bulgaria, Republica Cehă, Ungaria, Serbia şi Slovacia, care celebrează 30 de ani de existenţă a prestigioasei organizaţii The League of Professional Theatre Women dedicate sprijinului şi promovării femeilor din teatrul profesionist newyorkez.

Imaginea_3_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copyPiesa Mihaelei Michailov, Family Offline (tradusă în engleză de Vlad A. Arghir, cu participarea lui Mike Ormsby) va fi regizată de Katrin Hilbe şi îi are în distribuţie pe actorii Perry Ianiv, Robert Baumgardner, Lucie Pohl, Amelia Fowler şi Lidia Ornero. youshine.youarebeautiful (eşti frumoasă, eşti luminoasă) de Vera Ion (tradusă de Vera Ion şi revizuită de Marcy Arlin), va fi prezentată în interpretarea autoarei, în regia lui Marcy Arlin.

Seara de 24 mai se va încheia cu o masă rotundă reunindu-i pe dramaturgi şi regizori, eveniment moderat de criticul Claudia La Rocco, colaboratoare a The New York Times şi iniţiatoarea blogului The Performance Club, care a desemnat şi promovat  Women Write The New de la ICR New York drept “evenimentul lunii mai”.

În luna iunie ICRNY continuă parteneriatul cu Festivalul Internaţional de Film Transilvania prin co-organizarea Zilelor Filmului Românesc din cadrul TIFF şi susţinerea deplasării unor importanţi oameni de film americani la Cluj. Mai multe detalii şi noutăţi despre activitatea ICRNY sunt disponibile pe Facebook (http://www.facebook.com/#!/RCINY) şi pe siteul nostru www.icrny.org.

Imagini în ataşament:
1. Imagine din repetiţiile The Window 2, Credit foto: G. Moncada pentru ICR New York
2. Imagine din primul spectacol The Window, Credit foto: Piotr Redlinski pentru ICR New York

2. Cartolina evenimentului Women Write The New