interviu de Judy Florescu
Ștefan Bănică reușește să capteze atenția de la prima replică rostită în spectacolele sale de la Teatrul de Comedie, Revizorul și Pescărușul, dar performanța sa se extinde în concertele pe care le susține din anul 2002 la Sala Palatului cu casa închisă (mă refer la celebrele sale concerte de Crăciun) sau la Circul Globus (unde de cinci ani încoace, în luna martie, cânta cele mai frumoase cântece de dragoste, dedicate în mod special doamnelor și domnișoarelor), dar și în turnee, concerte de club, show-uri în săli de spectacol sau în aer liber.
Judy Florescu: Cum se aleg piesele pentru playlist-ul special al concertelor de ziua femeii?
Ștefan Bănică: Facem inclusiv un sondaj pe pagina mea de facebook – www.facebook.com/
Judy Florescu: Care este mesajul cel mai important al cântecului care dă numele spectacolelor din acest an?
Ștefan Bănică: “Te iubesc, femeie!” este un cântec cu un text care îmbină, în același timp, sensibilitatea și umorul și care, de fapt, are ca mesaj cât de importantă este femeia care stă lânga tine în viața asta.
Judy Florescu: Care a fost motivația alegerii Circului Globus ca loc de desfasurare al concertului și nu o locație centrală?
Ștefan Bănică: Scena, care este circulară, iar sala este ca un amfiteatru, scena este jos, iar publicul este sus. Se creeaza genul de intimitate cu publicul de care am nevoie la acest gen de spectacol. Ajută la o legătură caldă și firească între artist și public. Este ca și când i-aș invita pe oameni la mine acasă.
Judy Florescu: Atmosfera creată prin concertele de Ziua Femeii este una intimă și plăcută, ce-ar fi dacă am avea parte de astfel de concerte mai des din partea artistului?
Ștefan Bănică: Noi ne raportăm la un circuit al concertelor din piața autohtonă, care, în ciuda abundenței de spectacole/concerte, din păcate, nu este deloc o piață care să functioneze la niște parametri reali. Am mai spus lucrul ăsta și am să-l mai spun: atâta timp cât sunt sute de spectacole gratuite (și vorbesc în special de muzică) în toate colțurile țării și în toate piețele publice, nu poate exista o piață stabilă și eficace a concertelor pe bilete. Iar tipul de concert acustic, chiar dacă intră în categoria concertelor cu un public mai redus numeric față de concertele mari, face și el parte din oferta de concerte (din această piață).
Judy Florescu: Anul trecut a fost promovat un tânăr chitarist, la ce instrumentist să ne așteptăm anul acesta sau ce alte surprize ne pregătiți?
Ștefan Bănică:Așa cum am mai spus, de câte ori am ocazia și pot s-o fac, am să promovez oameni tineri care au ceva de spus în muzică și care vor mai mult decât să fie la modă. Și anul acesta voi invita tineri care au ceva de spus, veniți la concert și o să vedeți.
Judy Florescu: Pentru cine vine prima dată la un concert acustic, ce va descoperi – muzica sau creatorul său?
Ștefan Bănică:Oamenii vin din mai multe considerente la concertele noastre. Unii vin pentru show, alții vin pentru muzică, alții pentru ce reprezint eu pentru ei, iar unii, pur și simplu, din curiozitate. Important e că vin. Concertul acustic pune în valoare atât muzica, cât și artistul „dezbrăcat” de tot ce înseamnă ecrane, efecte speciale, coregrafii etc. Și atunci spectatorul are ocazia să descopere și omul, nu numai artistul din fața lui. Pentru mine acest gen de spectacol e foarte apropiat de spectacolul de teatru.
Judy Florescu:Ce ați dobândit de la muzică și vreți să lăsați moștenire în toți acești ani?
Ștefan Bănică: Muzica, ca și textul unei piese de teatru, dacă nu este îmbrăcată de emoție și de personalitatea artistului, ea nu înseamnă decât niște note scrise, mai bine sau mai puțin bine, pe o partitură. Important e să faci ca muzica pe care o cânți să devină a ta, ca și personajele pe care le joci, indiferent cât de cunoscute sunt, să devină ale tale. Asta cred că lasi în urmă, propria amprentă asupra unor cântece, asupra unor roluri, amprenta personală care te deosebește de ceilalți.
Judy Florescu: Menționați în toate concertele și interviurile despre libertate. Ce înseamnă libertatea artistică pentru dumneavoastră? Cererea publicului este decisivă în alegerea unui repertoriu de concert?
Ștefan Bănică:Este importantă cererea publicului, dar nu e neapărat decisivă. Important e să creezi ceea ce crezi că te reprezintă, ceea ce vrei să te reprezinte pe tine la un moment dat și să-ți asumi acest lucru. Libertatea artistică înseamnă în primul rând libertate de exprimare, pentru că imaginația nu are limite, singurele limite ale imaginației sunt cele puse de noi înșine. În momentul în care intri într-un angrenaj al spectacolelor – și aici vorbesc de producție, de vânzare, de publicitate – trebuie să fii foarte atent sau să lupți pentru ca libertatea artistică să rămână intactă.
Judy Florescu: Pe penultimul album am ascultat o piesă despre câinele dumneavoastră. Cât de importantă este prezența unui câine sau animal de companie în viața unui om?
Ștefan Bănică: Nu știu ce reprezintă el, în general, în viața omului, pot să-ți spun ce înseamnă câinele meu pentru mine. Vadi, câinele meu, îmi dă senzația de multe ori, atunci când stau de vorbă cu el, că e ca și cum aș vorbi cu un om. Am senzația că înțelege tot ce îi spun. Și nu trebuie să mai adaug că Vadi face parte din familia mea.
Judy Florescu: Iar în final, o întrebare referitoare la „Desculț în parc”, spectacol pe care l-ați reluat cu o nouă distribuție. Este un proiect independent de teatru. Când se va juca la București?
Ștefan Bănică:Spectacolul „Desculț în parc” este reluat într-o altă distribuție, alături de mine și de veterana Ileana Cernat, i-am cooptat pe Diana Cavallioti, Răzvan Vasilescu și Șerban Georgevici. Și cred că acest spectacol este acum mai proaspăt ca niciodată. Vă invit să veniți la teatru! Urmatoarele reprezentații „Desculț în parc” vor avea loc astfel: 10 martie – PITEȘTI, 16 martie – IAȘI, 17 martie – BUZĂU, 23 martie – BUCUREȘTI. Vă așteptăm cu drag!
interviu de Judy Florescu – Romania