La final de lungă peregrinare printr-un veac de artă muzicală, teatrală şi cinematografică, făuritoare de bine sufletesc al celor ce l-au trăit şi-al celor ce vor trăi în anii sau poate veacurile viitoare, s-a alcătuit cartea ce m-a antrenat truditor într-un avânt din care tot ce am câştigat este lecţia luptei cu sine: „Timp fără ani. Oglinzile unui veac”.

Superlativele sunt ţinte imaginare, rareori reprezentări ale faptului concret. Dar buna măsură a lucrurilor e la îndemâna şi în puterea de a înnobila omul! De ceva vreme, pe cât de greu se croiesc drumuri de întoarcere la normal din bezmeticeala românească, tot pe atât de spornic răsare câte o garnizoană de trepăduşi ai lumii actului artistic ce izolează pe câte un artist. Peste măsură de zgomotoasă şi inimaginabil de posesivă, ca şi cum respectivul artist ar fi un produs de marcă, aparţinând exclusiv cuiva, această garnizoană are o aroganţă de păun!

De ani buni, unii artişti, slavă Domnului că puţini, s-au lăsat copleşiţi de furnicarul de intrigi inepuizabile, ce forfoteşte în jurul lor. S-au izolat dincolo de nişte pereţi vii, în patrulater, prin care nu se poate trece. Înăuntrul patrulaterului acestuia se cred zei! Nu mai există nicio libertatea de a se ajunge la ei fără a se trece prin triajul trepăduşilor supravieţuitori ai evului mediu şi transformaţi ridicol în arlechini ai spectacolului contemporan!

Astfel, unii artişti sunt foarte securizat păziţi de către nişte straje contra niciunei ameninţări. Dar, a văzut cineva gardă de neurnit, la uşile maeştrilor?! Nu! Sau, se teme cineva de spadele de lemn ale păzitorilor faţă de care ai exersa netrebnicia, ai fi ghiocel, te-ai preda umil ca trofeu, dacă nu i-ai dispreţui arătându-le oglinda, ce nu le poate salva bucuria dacă au măcar un dram de părere obiectivă a sinelui?!

Făr-a avea măcar un grăunte de farmec, unii artişti speriaţi de uitare, ori trepăduşi ai lor îmbătaţi de falsă celebritate s-au apucat şi de scris, cu toptanul, cărţi de clacă, făurite ca mileul, la gherghef, din aţă şi ac, între două sfădeli de ţaţe căţăbăioase! Făptuiesc prostii livreşti, multe, necrezut de multe, (te miri cum de scriu oamenii aceştia sute de cărţi!), se autoîncoronează cu titluri pe bază de doctorate îndoielnice, plătesc să fie citaţi prin zeci de enciclopedii şi antologii, îşi umflă biografiile cu realizări de care savanţii lumii s-ar cruci! Se autoprezintă în apariţii degradante ale nisipului presei şi se înghesuie într-un areal artistic românesc împestriţat în primul rând de către producţii literare tipărite pe seama niciunui criteriu de selecţie. Ce şansă ar putea să mai aibă printre aceştia câte un biet ziarist cinstit şi iluminat, ori vreun scriitor cu bun simţ, care nu iroseşte păduri întregi spre a împrăştia pe tone de hârtie cai verzi pe pereţi şi năzăriri psihopate?! Niciuna!

Din nenorocire, pe de o parte, şi din nechibzuinţă, pe din toate părţile, s-a ajuns la stupefianta condiţie ca oricine vrea să ajungă la unii artişti să se înghesuie la pragul castelului lor de primitivă faimă şi să laude măcar un pic spiriduşii pentru care minciuna, drept complezenţă, este ce-i drojdia pentru pâine!

Cândva, eu personal, nu mă confruntam cu aceste furci caudine în faţa niciunei personalităţi, nu numai a artiştilor. Aveam conversaţii libere, scriam cu seriozitate, preţuire şi obiectivism despre ele. Multe mă sunau, îmi transmiteau unele ştiri, îmi acordau întâlniri, colaborau cu mine… Azi, vremurile acestea sunt în pericol de a deveni numai o istorie dacă nimeni nu-i plesneşte în aroganţa lor pe cei despre care eu cel puţin am început să scriu tot mai rar, sau deloc! Poate că pe ei nu-i interesează dacă sau ce mai scriu eu, din moment ce au scribii lor de fiţuici ce produc mai mult zahăr literar decât producea fabrica de la Roman în anii ei de vârf, când dădea în clocot. Zahărul acesta, însă, e toxic, atât de toxic încât omoară spiritual pe loc, pe cineva iluminat de văpaia literaturii.

Încă mai sper că va veni o zi în care cei ce se lasă în chip exagerat pe mâna falşilor scriitori îşi vor redresa mintea, iar scriitorii la normă, făuritori de tocăniţe lexicale, ce umplu lumea cu absurdităţi avansate la cotă de literatură şi banalităţi iremediabile, cu pretenţie de operă, vor fi degradaţi. Priviţi-le teancul de foi în care ei îngrămădesc un curriculum vitae fabulistic şi veţi sesiza că oamenii aceştia, se află în faţa unei erori cu privire la părerea despre ei! Nu sunt decât stoluri de grauri, prăbuşite pe o vie şi ciugulind strugurii, cu lăcomie feroce!

Eu unul nu gust struguri, eu beau vin bătrân din cramele de la Cotnari, şi de aceea, cu atât mai puţin aş putea iubi apa ţâfnoasă a izvoarelor minerale! Mi-am trăit toată viaţa mea pe două drumuri: drumul de sub picioare şi drumul de sub frunte. Le-am mers, le-am dat anii mei şi odihna mea, iar ele m-au încărcat cu învăţăminte şi amintiri.

Din acestea s-a alcătuit cartea pe care dumneavoastră cititorii o cinstiţi străbătându-i drumurile din pagini, căci de la o copertă la cealaltă e brăzdată de drumuri, ca şi viaţa mea!

Poate acum, când citiţi, sunt pe vreun drum sau undeva unde nu există drumuri… poate în timpul acesta continuu să adun rânduri pentru altă carte, sau voi fi ieşit din timp şi nu mă mai găsesc decât în rândurile pe care le-am lăsat cu această grijă, trudind să răsădesc în ele cuvinte ce mângâie, nu cuvinte ce-nţeapă!

Pentru aceasta nu a ajuns numai râvna mea, ci şi cooperarea cu artiştii. De ei a depins în bună parte să izbutesc zugrăvirea lor în cuvinte. I-am întâlnit aproape pe toţi. Mi-au trebuit informaţii, documente, fotografii. De la unii le-am procurat uşor, de la alţii greu, iar unii au refuzat. Dar eu am scris o carte netedă şi nu se vede când mi-a fost greu, nu se vede când mi-a fost uşor, încât toată lumea crede că am scris o carte de poveşti. Nu e aşa! Fiecare dintre protagonişti are fizionomia sa, starea lui sufletească, faptele sale. Nu seamănă unul cu celălalt, nu sunt creaţi în serie, nu sunt multiplicaţi. Am căutat ca încă din primele cuvinte să se detaşeze trăsăturile care să identifice personalitatea fiecăruia. Trebuie să nu greşeşti când zideşti portretul unui om, trebuie să nu ai erori ori omisiuni! Portretul trebuie să semene cu modelul. Aceasta-i condiţia, altfel nu este portret, este imagine anonimă.

În al doilea rând mi-au fost de sprijin Editura „Anamarol” ce făptuieşte fizic această carte, şi, într-o formă mă răsplăteşte sufleteşte. Colaborarea cu poeta Rodica Elena Lupu, directoare totodată, a Editurii a fost agreabilă şi roditoare. Apoi m-au sprijinit cei citaţi la sursa fotografiilor, distinsa Oana Georgescu, de mult timp colaboratoare a mea şi eu a sa, în unele realizări editoriale, prezentatorul Octavian Ursulescu, permanentă ţintă a mea de sfătuire şi sursă bogată de informaţii, ca şi maestrul Benone Sinulescu, cel care m-a ţinut din scurt, îndemnându-mă să scriu despre unii artişti pe care altminteri i-aş fi omis şi povestindu-mi în dese discuţii întâmplări din fabuloasa lume a spectacolului muzical folcloric, în care a trăit o viaţă, fiind azi unul dintre cei mai de seamă artişti ai neamului românesc… Maestrul mi-a cerut să nu îl remarc frecvent în paginile cărţii, cunoscută fiindu-i modestia, dar a fost cu neputinţă să îi acopăr prezenţa mai mult decât mă lasă adevărul istoriei melosului nostru folcloric, la fundaţia căruia se află ca o coloană la bolta unei catedrale. Cât priveşte fondul de fotografie, el se datorează în primul rând artiştilor imaginii fotografice, cineastul George Dăscălescu, Daniel Angelescu, fotograful Casei Majestăţii Sale Regelui Mihai I, Ioana Chiriţă, Zoltan Lorencz, Constantin Ticu („O dată-n viaţă”), Mircea Ştir (TvR), Oana Monica Nae (Teatrul Evreiesc de Stat), Laurenţiu Pinţoi, Sebastian Oros, Gabriel Boholţ, Dragoş Constantin… Multe dintre fotografii fiind primite din partea artiştilor nu-mi pot provoca o asumare a vinei de a nu preciza sursa, în condiţiile în care ea devine una revendicată, eu neavând cum să ştiu de unde are respectivul artist fotografiile pe care mi le încredinţează. Dacă se va ivi această situaţie pe care fără vina mea nu am evitat-o, adresez scuze eventualilor proprietari ai fotografiilor, rugându-i să nu fie animaţi de zelul măsurilor sancţionabile, mai impulsiv ca niciodată în vremurile acestea, împotriva oamenilor de bine, urmând ca în volumul final să fac precizările respective.

Mai e de spus în legătură cu fotografiile faptul că pesemne unii dintre protagonişti vor manifesta insatisfacţii şi amendamente faţă de calitatea câtorva, ipostaza, anturajul de personaje, elementele de compoziţie, încadrare, fundal etc… Ar fi un orizont tematic indefinit cu privire la aceasta, dar eu aş propune tuturor să mediteze la aspectul naturii şi cel al artefactului. Orice imagine, act, stare, fenomen, prefăurite, ajustate în laborator, reduc mult din frumuseţea reală, aşa cum e o mare diferenţă între florile de seră ce sunt atât de viu colorate şi au forme aşa de desăvârşite încât par turnate din plastic, în comparaţie cu minunăţia de flori sălbatice! Cartea aceasta este una vie, cu un grai curgător, în măsură a zugrăvi artiştii cât mai aproape de geana privirii cititorului şi de uşa sufletului şi inimii sale, neavând ca ţel înfăţişarea personajelor ca la expoziţia Madame Tussauds. Artiştii sunt şi ei oameni, iar eu nu am renunţat nici în ruptul capului la unele imagini ce-i reprezintă la diferite ocazii în toată dinamica momentului şi în cadrul vieţii în act. Eu ştiu cât de mult ţin unii artişti la imaginea lor făptuită cu pămătuful, la cabină, şi prin filtrul aparatului de filmat, dar unde e viaţa din fiinţa artistului, dacă-i ţeapăn ca un manechin, cu râs de statuie, având în spate un gol colorat, artificial, lucios, ce trece prin om?! Nu am să înţeleg nicioadată de ce unii artişti preferă fotografii cu ei de sus până jos decorativi şi sintetici, fiind interesaţi exagerat de chipul fizic ce surclasează naturalul. N-au nicio frumuseţe şi nu exprimă nimic aceste tipuri kitsch de imagini! E drept, Renaşterea ne-a lăsat unele tablouri foarte fine şi studiate, dar acelea sunt acelea, altele ca ele nu se mai poate să mai făurim, şi nici nu s-ar cădea. Cum şi de ce să modernizăm piramidele, tencuindu-le, cum şi de ce să umplem parcurile cu Masa tăcerii ori Coloana fără sfârşit din ciment, cum şi de ce să înnoim picturile bizantine, de ce să dublăm frumuseţea şi mesajul, când nimic şi nimeni nu le pot înlocui. Monumentele vii sunt omul! Nu sunt de acord cu fotografiile geluite ce-l denaturează şi de aceea nu le-am folosit decât pe unele de acest fel, trimise şi preferate exclusiv de către artişti.

Cartea este deschisă până la capăt unei permanente comuniuni, iar dacă unii artişti apreciază ca imperative eventuale corecturi, ori dacă alţii nu se regăsesc aici dar sunt doritori să mă onoreze prin cuprinderea lor în această carte, accepţiunea mea nu are nicio limită, ţinând cont de respect şi mă pot căuta oricând pentru aceasta.

Mi se părea departe sfârşitul cărţii, ca un mal de mare pentru timonierul frământat de dor în larg. Purtându-mi acum ochii prin ea observ că am integrat în propria concepţie iubirea ca principiu! Sunt peste patru sute de artişti cărora le-o mărturisesc! Într-un vast cuprins de carte am avut-o drept veritabilă călăuză care acum, la sfârşitul călătoriei prin lumea artiştilor, îmi induce întrebarea: pe cine iubesc, oare, ei, artiştii?!

Am câştigat multă şi prestigioasă experienţă cunoscându-i pe mulţi. Ce forţă spirituală se concentrează în universul lor şi cât de mult ar putea însemna dacă ea şi-ar aduce mai concret aportul la restabilirea binelui pentru toţi! Ce mult ar conta dacă ar făptui un demers aliniat unei mari sincronii atât de necesare învingerii tulburărilor sociale ce macină azi societatea românească. Ei, artiştii, pot! Mulţi, cei mai mulţi s-au îndreptat spre respectul şi fidelitatea pentru Majestatea Sa Regele Mihai I precum şi spre iubirea valorilor Familie Regale a României. La rândul meu împărtăşesc aceleaşi principii şi sentimente şi închin Majestăţii Sale Regelui întreaga trudă a alcătuirii acestei cărţi şi cartea însăşi. Afirm totodată speranţa că unii dintre artiştii evocaţi în carte sunt de partea acestei iubiri!

Din nou, aceeaşi recunoştinţă pentru adăugarea la puţinul meu a câte unei fărâme din multa dragoste de bine, din partea sorei mele, Maria Burcă, maeştrilor Benone Sinulescu şi Octavian Ursulescu, oameni de bine, mai întâi de toate, artistului Paul Surugiu (Fuego), interpretei Stela Enache, interpretului Ştefan Vlad, prieten nu dintre cei mulţi ci dintre cei dintotdeauna, interpretei Maria Şalaru al cărei glas descântă strugurii când se coc la Cotnari, umplându-se de mierea pământului şi spiritul iubirii, doctoriţelor Luminiţa Marilena Pascariu, Mihaela Colbeanu, Hilda Rotaru, Diana Georgiana Trifan, Georgiana Roşu, Tatiana Uruioc, Andreea Cătălina Gulea, asistentelor Minerva Ionaşcu, Mihaela Bârjovanu, Cornelia Floareş, ec. Elena Pal – Spitalul Muicipal Roman, unei prietene din copilăria mea, aşadar dintotdeauna, Elena Teodorescu şi distinsului ei soţ col. Gheorghe Teodorescu, P. S. Episcop Virgil Bercea, Pc. pr. Gheorghe Bârjovanu, Pc. pr. Eugen Isailă, prietenului meu dr. ing. Emil Vamanu, director al Administraţiei Bazinale de Apă Siret, dr. ing. Constantin Romică Grigoriu – Hidroelectrica Neamţ, domnului Vasile Ciubotaru, primar al comunei Iteşti, prietenei mele din Ashikaga, Japonia, Daniela Uchyiama, domnului John Banu din Florida, maicii Alice Vazhapally din India, doamnei Reiko Kawakami din Tokio, dragii interprete Natalia Guberna, distinsei doamne judecător Gabriela Baltag…

Cartea aceasta, intitulată „Timp fără ani. Oglinzile unui veac” deoarece zugrăveşte chipurile unor artişti solari ce-au iluminat de la începutul veacului trecut calea timpului prin care a peregrinat România adună între coperţile volumelor ei peste patru sute de făptuitori ai actului cultural şi artistic, cei mai mulţi întâlniţi de către mine, ceea ce mi-a înlesnit cunoaşterea directă, discuţia, colaborarea cu ei. Am investit mult timp pentru aceasta, am călătorit de nenumărate ori la Bucureşti şi prin ţară, aproape am împărţit zilele între tihna de acasă şi cazarea inconfortabilă a hotelurilor. Nici nu-mi trece prin minte cine şi dacă m-o fi înţeles cineva, dar numai eu ştiu cine şi cât m-a împovărat în tot acest timp cu absurditatea aprecierii că iroseam timpul şi nu numai timpul şi că iar şi iar, o dată, de două, de trei sau patru ori, câteodată, pe lună, am avut de mers la Bucureşti, ori prin alte părţi de ţară…!

Până la ajungerea în forma în care s-a făptuit această carte am încercat multe versiuni, niciuna dintre ele neîndeplinind condiţia de unitate, textul fiind peste măsură de mare. Abia când am alcătuit sumumul lui, pagină cu pagină, mi-am dat seama că nu se poate făuri o carte atât de mare, de vreo şase mii de pagini şi de aceea am împărţit-o după literele ce reprezintă iniţiala numelor artiştilor, fiecare literă însemnând în sine un volum (mai puţin cele ce reprezintă un număr foarte mic de nume, sau cele ce nu reprezintă nici un nume, fireşte).

Astfel, textul cărţii, în unitatea lui, integrează interviuri, reportaje, eseuri cu şi despre artişti români şi internaţionali, ziditori de punţi sufleteşti cu România, din domeniile muzicii (clasică, uşoară, folclor, de petrecere şi romanţă, solişti vocali şi instrumentişti precum şi compozitori şi textieri), actori, artişti de circ, alte personalităţi din universul scenei, ale actului artistic în genere… Organizat în ordine alfabetică sumarul nu este fix. Se pot adăuga, pe măsura realizării lor alte portrete în cuvinte, într-un posibil volum de încheiere. De asemenea, unele regretabile omisiuni sau erori pot fi corectate în acest volum rezervat completărilor.

Cartea se va făptui şi în formă electronică pe un CD ce va închega toate literele, inclusiv volumul de încheiere. De asemenea, se va realiza în final şi o ediţie completă, cu toate volumele. Sumarul, cuprinzând toate literele, este următorul:

ASR Principele Radu al României; Acapella; Anton Achiţei; Anda Adam; Anca Agemolu; Mircea Albulescu; Alesis, Cătălina Tereza Alexa, Nae Alexandru; Nicu Alifantis; Dorin Anastasiu; Andra; Aurelian Andreescu; Horia Andreescu; Titus Andrei; Diana Bişinnicu Andrieş; Luminiţa Anghel, Mariana Anghel; Monica Anghel; Rodica Anghelescu; Anna; Adriana Antoni; Antonia; Firuţa Apetrei; Florin Apostol; Alexandru Arşinel; Aneta Arvinte; Constantin Arvinte; Mioara Manea Arvunescu; A.S.I.A.; Autentic; Christian Badea; Doina Badea; Alla Baianova; Bambi; John Banu; Ana Barbu; Marga Barbu; Mariana Barcan; Monalisa Basarab; Ioan Batinaş; Andreea Bănică; Ştefan Bănică; Tita Bărbulescu; Artemiza Bejan; Lamia Beligan; Radu Beligan; Pascal Bentoiu; Ducu Bertzi; Ion Besoiu; Veta Biriş; Rodica Popescu Bitănescu; Dan Bitman; Ioan Bocşa; Florin Bogardo; Saveta Bogdan; Zinaida Bolboceanu; Bordo; Cornel Borza; Elisabeta Bostan; Tamara Buciuceanu-Botez; Anamaria Botezatu; Nicolae Botgros; Florica Bradu; Sava Negrean Brudaşcu; Marius Brutaru; Angela Buciu; Tania Budi; Smaranda Oţeanu Bunea; Maria Butaciu; Maria Buză; Floarea Calotă; Nicolae Caragia; Ion Caramitru; Magda Catone; Laurenţiu Cazan; Anda Călugăreanu; Vasile Cănănău; Mariana Ionescu Căpitănescu; Maria Cârneci; Tiberiu Ceia; Florina Cercel; Elena Cernei; Silvia Chifiriuc; Corina Chiriac; Oltiţa Chirilă; Tudor Chirilă; Magicianul Christianis; Lucreţia Ciobanu; Maria Ciobanu; Angela Ciochină; Sergiu Cioiu; Ileana Ciuculete; Margareta Clipa; Matilda Pascal-Cojocăriţa; Tavi Colen; Emilia Comişel; Daniela Condurache; Dani Constantin; Jean Constantin; Marin Constantin; Nicu Constantin; Ileana Constantinescu; Mihai Constantinescu; Cornel Constantiniu; Mărin Cornea; Gianina Corondan; Viorica Cortez; Nae Cosmescu; Gabriel Cotabiţă; Ileana Cotrubas; Vali Crăciunescu; Eugen Cristea; Remus Cristea; Ion Cristoreanu; Cătălin Crişan; Elena Daniela Cuculici; Ovidiu Cuncea; Cezara Dafinescu; Marius Damian; Adrian Daminescu; Nicolae Datcu; Mirabela Dauer; Monica Davidescu; Alexandra Dăriescu; Elvira Deatcu; Cristina Deleanu; Mircea Diaconu; Ion Dichiseanu; Nuami Dinescu; Gheorghe Dinică; Ioana Dîrstar; Luminiţa Dobrescu; Gil Dobrică; Ion Dolănescu; Ionuţ Dolănescu; Anamaria Donosa; Emilia Dorobanţu; Gabriel Dorobanţu; Irina Dragnea; Marcel Dragomir; Dida Drăgan; Constantin Drăghici; Damian Drăghici; Dorina Drăghici; Ion Drăgoi; Mihai Drimbe; Catrinel Dumitrescu; Silvia Dumitrescu; Doru Octavian Dumitru; Adrian Enache; Stela Enache; Constantin Enceanu; David Esrig; 3 Sud Est; Dumitru Fărcaş; Valentina Fătu; Anamaria Ferentz; Felicia Filip; Viorela Filip; Viorica Flintaşu; Marina Florea; Constantin Florescu; Cornel Fugaru; Ionuţ Fulea; Petre Geambaşu; Florin Georgescu; Oana Georgescu; Silvia Ghelan; Elena Gheorghe; Gheorghe Gheorghe; Marioara Man Gheorghe; Polina Gheorghe; Tudor Gheorghe; Col. Aurel Gheorghiţă; Angela Gheorghiu; Doina Ghiţescu; Ion Ghiţulescu; Giuliano; Dan Grigore; Loredana Groza; Natalia Guberna; Mihaela Gurău; Raluca Guslicov; Daniela Gyorfi; Hara; Manuela Hărăbor; Toma Hogea; Emil Hossu; Ştefan Hruşcă; Nelu Huţu; Aimée Iacobescu; Narcis Ianău; Nicolae Furdui Iancu; Traian Ilea; Sorin Ilieşiu; Nicoleta Ion; Luigi Ionescu; Gil Ioniţă; Ştefan Iordache; Daniel Iordăchioaie; Julia Jianu; Alexandru Jula;. Zinaida Julea; Kamara; Jolt Kerestely; Eva Kiss; Ovidiu Komornyik; Sanda Ladoşi; Laura Lavric; Anastasia Lazariuc; Filofteia Lăcătuşu; Maria Lătăreţu; Nae Lăzărescu; Anna Lesko; Grigore Leşe; Nicolae Licareţ; Irina Loghin; Damian Luca; Alexandru Lulescu; Gabi Luncă; Dumitru Lupu; Rodica Elena Lupu; Polina Manoilă; Mădălina Manole; Lucky Marinescu; Medeea Marinescu; Delia Matache; Draga Olteanu Matei; Cătălin Maximiuc; Mihai Mălaimare; Elena Merişoreanu; Ilie Micolov; Mihaela Mihai; Titiana Mihali; Cristian Mihăilescu; George Mihăiţă; Mariana Mihuţ; Ada Milea; Millenium; Doina Mirea; Nelly Miricioiu; Vlad Miriţă; Maria Mocanu; Horia Moculescu; Aurel Moga; Marius Moga; Angela Moldovan; Aurel Moldoveanu; Eugenia Moldoveanu; Vasile Moldoveanu; Lucia Popescu Moraru; Marin Moraru; Maia Morgenstern; Cristian Mungiu; Drăgan Muntean; Ioana Munteanu; Vasile Muraru; Marioara Murărescu; Crina Mureşan; Nicolae Mureşan; Naarghita; Nadine; Naidin; Daniela Nane; George Natsis; Mihaela Neagu; Achim Nica; Georgeta Nichifor; Nico; Nicola; Mariana Nicolesco; George Nicolescu; Maria Slătinaru Nistor; Nicolae Niţescu; Lazăr Novak; Georgel Nucă; Virgil Ogăşanu; Mălina Olinescu; Liliana Oncioiu; Armand Oprescu; Cezar Ouatu; Olimpia Panciu; Sebastian Papaiani; Andrei Partoş; Ioan Gyuri Pascu; Marcel Pavel; Adrian Păduraru; Georgiana Păduraru; Maria (Dan) Păuceanu; Dragoş Pâslaru; Margareta Pâslaru; Mina Pâslaru; Amza Pellea; Oana Pellea; Pepe; Teo Peter; Gică Petrescu; Maria Pietraru; Lucian Pintilie; Ion Piso; Marica Pitu; Elena Plătică; Nelu Ploieşteanu; Sandu Pobereznic; Sergiu Pobereznic; Cristian Pomohaci; Tania Popa; Temistocle Popa; Cristian Popescu; Mitică Popescu; Pepino Popescu; Stela Popescu; Theodora Popescu; Virgil Popescu; Ileana Popovici; Titel Popovici; Geta Postolache; Valeria Peter-Predescu; Proconsul; Ionela Prodan; Iosif Ion Prunner; Dan Puric; Ioana Radu; Raoul; Ştefania Rareş; Mircea Cârtişorean-Raţiu; Carmen Rădulescu; Aurelia Fătu Răduţu; Colea Răutu; Victor Rebenciuc; Lupu şi Cornelia Rednic; Marius Rizea; Elena Roizen; Carmen Fulger Roşca; Gheorghe Roşoga; Sofia Rotaru; Mihaela Runceanu; Ioana Sandu; Florentina Satmari; Văru Săndel; Ileana Sărăroiu; Oana Sârbu; Marina Scupra; Valeria Seciu; Paula Seling; Analia Selis; Anca Sigartău; Steliana Sima; Angela Similea; Cristian Simion; Benone Sinulescu; Tiberiu Soare; Victor Socaciu; Alina Sorescu; Cristina Spătar; Dan Spătaru; Doina Spătaru; Sida Spătaru; Spitalu’ 9; Marian Spânoche; Cristina Stamate; Aneta Stan; Elise Stan; Cornel Stavru; Carmen Stănescu; Lucia Stănescu; Mariana Stănescu; Tatiana Stepa; Marian Stere; Pompilia Stoian; Laura Stoica; Angelica Stoican; Niculina Stoican; Aurel Storin; Pavel Stratan; Loredana Streche; Maria Stroia; Narcisa Suciu; Nicolae Sulac; Paul Surugiu; Anna Széles;  Maria Şalaru; Şatra; Vasile Şeicaru; Carmen Şerban; Natalia Şerbănescu; Ileana Şipoteanu; Paul Talaşman; Fraţii Tarzan; Carmen Tănase; Maria Tănase; Aurel Tămaş; Floarea Tănăsescu; Vasilica Tătaru; Irina Tebeică; Aurelian Temişan; Maria Teslaru; Mihai Traistariu; Adriana Trandafir; Carmen Trandafir; Maria Tripon; Ionel Tudor; Iuliana Tudor; Olga Tudorache; Elisabeta Turcu; Gheorghe Turda; Marius Ţeicu; Anca Ţurcaşiu; Florica Ungur; Alexandra Ungureanu; Mihaela Ungureanu; Valentin Uritescu; Octavian Ursulescu; Aura Urziceanu; Tora Vasilescu; Leontina Văduva; Mioara Velicu; Alexandra Velniciuc; Sofia Vicoveanca; Dorel Vişan; Carmen Aldea Vlad; Ştefan Vlad; Daniela Vlădescu; Marina Voica; Nicoleta Voica; Gelu Voicu; Mădalin Voicu; Dan Claudiu Vornicelu; Antoaneta Zaharia; Ştefan Zaharia; Gheorghe Zamfir; Dumitru Zamfira; Virginia Zeani; Marius Petrică Zgâianu; Florentina Coca Zibilianu; Al Bano şi Romina Power; The Red Army Choir; Toto Cotugno; Europe; Julio Iglesias; Indila; Mireille Mathieu; Nana Mouskouri; Eastern Royal Orchestra; Toše Proeski, Alessandro Safina; Smokie; Bonnie Tyler; Pc. Episcop Virgil Bercea; Pc. Pr. Gheorghe Bârjovanu; Pc. Pr. Eugen Isăilă; Cotnari S.A; Maria Burcă; Daniela Uchiyama; Emil Vamanu; Tudoriţa Lungu; Mihaela Ungureanu; Reiko Kawakami; Alice Vazhapally.

Unele fragmente de text din această carte au apărut în câteva publicaţii naţionale şi internaţionale, printre care revistele „VIP”, „Ateneu”, ziarele „Informatorul Moldovei”, Ziarul de Bacău”, „Observatorul de Bacău”, portalul de ştiri al Radio Iaşi, publicaţiile electronice „Confluenţe literare” şi „Ceaşca de cultură”, ziarele „Timpul”, „Jurnal de Chişinău” şi „Ziarul de gardă”, din Basarabia, ziarul „New York Magazin”, şi revista „Lumea Românească” din America, ziarele „Observator” şi „Gândacul de Colorado” din Canada, sau unele ziare din Italia, Spania şi Germania, ori, în citate de coautor, unele articole din Japonia şi India.